likviditetsbudget
Et likviditetsbudget viser de forventede ind- og udbetalinger i virksomheden måned for måned. Som regel strækker budgettet sig over en længere periode, typisk 1-2 år, og har derfor et langsigtet perspektiv. Men hvorfor bør du overhovedet lave et likviditetsbudget? Er det ikke bare spild af tid?
Ideen med et likviditetsbudget
Med et detaljeret likviditetsbudget kan du planlægge ind i fremtiden, og undgå at stå i en situation, hvor du ikke kan betale de løbende fordringer. Hvis du allerede ved at du vil have mangel på likviditet i maj og juni, kan du altså tage højde for dette – i stedet for bare at lade stå til og håbe på det bedste. Du kan samtidig iværksætte konkrete handlingstiltag for at afværge de mulige konsekvenser. Det kunne fx være at udskyde visse betalinger, forhøje virksomhedens kassekredit i banken eller forlænge kredittiden hos leverandørerne. Med andre ord: Likviditetsbudgettet fungerer som et styrings- og planlægningsredskab i virksomheden. Uden dette budget kan du komme ud i et vanskeligt økonomisk uføre, som kan være svært at rette op på igen.
Lad Flertal tage sig af det svære arbejde
Da likviditetsbudgettet er mere kompliceret end fx et driftsbudget, kan det være en god ide at få professionel hjælp fra en revisor eller bank. Flertal har ikke blot erfaringen på dette område, men også det rigtige netværk. Vi samarbejder med både revisorer, bogholdere og andre fagfolk, og kan derfor sammensætte den helt rigtige løsning til din virksomhed. Samtidig opererer vi som en konsulentvirksomhed, og derfor betaler du kun for den tid vi bruger på at udføre arbejdet. Så har du brug for et overblik over likviditeten i din virksomhed, så ring eller skriv til os i dag. Det vil du ikke fortryde.