Digital bogføring bliver obligatorisk fra 2026
Fra 1. januar 2026 skal alle personligt ejede virksomheder og foreninger med en årlig omsætning over 300.000 kr. bruge et digitalt bogføringssystem.
Loven har til hensigt, at mindske fejl og snyd af regnskaber, moms- og skatteangivelser.
Digitalt regnskab dækker bl.a. over:
1. Digital bogføring af transaktioner
2. Digital opbevaring af bilag
3. Anvendelse af et registreret og godkendt, digitalt bogføringssystem
4. Digitale regnskabsprogrammer skal understøtte e-fakturering
5. Beskrivelse af bogføringsprocedurer
For en detaljeret beskrivelse af den nye bogføringslov og datoer, henvises til Erhvervsstyrelsens hjemmeside.
Selvom din virksomhed stadig har tid endnu til at digitalisere bogholderiet og leve op til kravene i den nye lov, så er der massere af fordele ved allerede nu at omstille sig, da der er masser af fordele at hente.
Fordele for din virksomhed:
Med teknologien på din side, stiller du din virksomhed stærkere, nogle af fordelene er bl.a.
- Effektivisering af processerne
- Manuelt tastearbejde minimeres
- Fejl og omposteringer minimeres
- Hurtigere at finde gamle bilag
I den nye lov er et af kravene, at dit bogføringssystem lever op til de nye digitale krav og at dine bogføringsprocedurer beskrives (hvis virksomheden efter årsregnskabslovens § 3, stk. 1, har pligt til at aflægge en årsrapport, eller hvor nettoomsætningen i to på hinanden følgende indkomstår overstiger 300.000 kr.)
Læs mere og hent proceduren her
Vælger du Flertal til at hjælpe dig, så kan vi skabe et overblik over hvad der skal til, så du er klar til den nye digitale bogføringslov allerede nu.
Læs mere om digitalisering her