+45 30 22 22 54 info@fler-tal.dk

Budget

Budgettering er en af grundstene i den økonomiske styring af virksomheden. Men hvorfor er det egentlig så vigtigt? Og hvilket slags budget har du brug for?

 

Formålet med et budget

 

Et budget gør det muligt for dig at vurdere, om virksomheden udvikler sig som forventet – baseret på konkrete tal. Det foregår ved at sammenligne budgettet – der viser de forventede indtægter og udgifter – med regnskabet som viser den faktiske udvikling i økonomien. Er virksomheden bagud i forhold til budgettet, giver det mulighed for at få økonomien på rette køl igen ved at igangsætte konkrete handlingstiltag. Det kunne fx ske ved at give kunderne kortere kredittid eller bede om et ekstra overtræk banken. Budgettet danner således grundlag for en effektiv økonomisk styring af virksomheden.

 

De tre budgettyper

 

Der er tre slags budgetter, som du bør overveje.

1. Etableringsbudget

Som navnet antyder, udarbejdes etableringsbudgettet umiddelbart før du starter virksomheden. Ideen er at vurdere hvilke omkostninger der er forbundet med at komme i gang, så du kan fokusere på hvordan startkapitalen skal fremskaffes. Der er dog stor forskel på hvor stor en kapital der kræves for at etablere egen virksomhed. Ønsker du fx at starte en produktionsvirksomhed vil der typisk være omkostninger til både lager, maskiner og ansatte. Er din drøm derimod at etablere dig som freelance webudvikler er omkostningerne begrænset, og du kan i princippet nøjes med en computer.

2. Driftsbudget

Driftsbudgettet viser de forventede omkostninger og den forventede omsætning over en given periode – som regel et år. I modsætning til etableringsbudgettet udarbejdes det efter at virksomheden er startet. Hermed har du mulighed for at vurdere om virksomheden overhovedet kan køre rundt. Med driftsbudgettet får du altså et billede af om den løbende omsætning også kan dække de løbende omkostninger. Det er dog vigtigt at huske på, at der kun er tale om et budget. Tallene er baseret på forventninger til fremtiden, og derfor vil der altid være en lille usikkerhed.

3. Likviditetsbudget

Likviditetsbudgettet minder på mange måder om driftsbudgettet, men er langt mere omfattende. Det viser nemlig ikke kun de forventede ind- og udbetalinger, men også hvornår de enkelte transaktioner finder sted. Det betyder også at likviditetsbudgettet er mere detaljeret, og du kan fx se hvilke ind- og udbetalinger, der finder sted I løbet af næste måned – og hvor mange penge du har til rådighed, når måneden er omme. Da likviditetsbudgettet er mere kompliceret, kan det være en god ide at rådføre sig med en revisor.

 

Få professionel hjælp til at udarbejde virksomhedens budget

 

Synes du det med budgetter virker overskueligt, frustrerende eller bare kedeligt? Så lad Flertal hjælpe. Vi har et omfattende netværk af revisorer, bogfører og andre fagfolk, hvilket betyder at vi kan sammensætte det bedste tilbud i forhold til dine ønsker og behov. Da vi er en konsulentvirksomhed betaler du også kun for den tid vi bruger på at løse opgaven. Og med vores mange års erfaring inden for branchen, kan du være sikker på at arbejdet bliver udført korrekt. Kontakt os i dag og høre mere om hvordan vi kan hjælpe din virksomhed.