+45 30 22 22 54 info@fler-tal.dk

Bogføring

Hvordan foregår bogføring?

 

En klassisk måde at registrere de daglige transaktioner på, foregår ved at have et ringbind med et faneblad for hver måned. Alle bilag tildeles et bilagsnummer, så du har et overblik over de enkelte dokumenter.
Denne løsning kræver dog meget plads, og bogføringen kan hurtigt virke uoverskuelig. Du kan også anvende et regnskabsprogram. Denne løsning er naturligvis dyrere, men gør bogføringsarbejdet væsentligt nemmere. Alternativt kan du lade Flertal tage sig af dele eller hele bogføringen.
Vælger du denne mulighed, sparer du både tid og penge, idet vi kender alle reglerne på området. Således kan vi sikre en korrekt bogføring af virksomhedens transaktioner, så du kan fokusere på det du er bedst til. Når du indgår et samarbejde med Flertal, får virksomheden en økonomichef og en bogholder tilknyttet. Økonomichefen får det overordnede ansvar for økonomifunktionen og sikrer at alle registreringer er 100 % korrekte. Bogholderen varetager derimod den daglige registrering og bogføring ude i virksomheden eller på Flertals kontor – afhængig af jeres ønsker og behov. Foretrækker du at lade Flertal overtage bogføringen i din virksomhed, så kontakt os i dag for et uforpligtende møde. Vi er parate til at hjælpe.

 

 Bogføring

 

Hvis du undrer dig over hvad bogføring egentlig går ud på og hvordan det kan hjælpe din virksomhed, så læs med her. Bogføring går i alt sin enkelthed ud på at registrere og dokumentere virksomhedens transaktioner med omverdenen – herunder ind- og udbetalinger med kunder og leverandører. I gamle dage foregik bogføringen ved at man registrerede alle transaktioner i en stor bog – deraf navnet “bogføring”. Men i dag er det mere almindeligt at anvende regnskabsprogrammer – hvilket både gør arbejdet lettere og mere overskueligt.

 

 

 Hvilke krav stilles der til bogføringen?

 

Vælger du selv at stå for bogføringen i virksomheden, er der en række krav og regler, du skal være opmærksom på.

  • For det første skal bogføringen give et retvisende billede af virksomhedens økonomiske udvikling. Med andre ord, skal alle oplysninger afspejle virkeligheden.
  • For det andet skal alle transaktioner dokumenteres ved bilag. Det er altså ikke nok bare at fælde virksomhedens ind- og udbetalinger ned på et stykke papir.
  • For det tredje skal du gemme alt regnskabsmateriale i mindst fem år – og som hovedregel skal det gemmes her i landet.
  • Endelig er det et krav at alle registreringer foretages hurtigst muligt. Genererer du et salg i dag, kan du altså ikke vente med at bogføre det til næste uge.

Hvad sker der hvis du ikke opfylder disse betingelser? Som grundregel risikerer du strafansvar i form af bøde. Men derudover kan mangelfuld bogføring føre til forbehold i regnskabet, hvilket bl.a. kan påvirke bankernes villighed til at låne dig penge. Så bogføring er ikke blot noget du BØR gøre. Det er noget du SKAL gøre.

 

 Har du brug for en bogholder?

 

Virker reglerne om bogføring komplicerede? Og føler du dig ikke tryg ved at stå for økonomifunktionen selv? Så lad Flertal tage sig af det hårde arbejde. Vi har mange års erfaring samt et stort netværk af revisorer, forsikringsmæglere og advokater, som gør at vi kan sammensætte det bedste tilbud til dig og dine behov. Har du spørgsmål eller vil du vide mere om hvordan vi kan varetage bogføringen i din virksomhed, så kontakt os i dag.